Sunday, January 16, 2011

~pembuka kalam~

bismillahirahmanirahim...
bagiku, kata2 itu merupakan satu doa. apa yang ku tuliskan dalam ruangan ini juga merupakan doaku.
moga doaku ini dimakbulkan oleh-Nya.

semester 6, semester yang agak mencabar bagi diriku kerna selepas berlalunya semester 6 ini, maka aku akan pergi ke sekolah, berada di sekolah selama satu semester. Namun, adakah diri ini sudah bersedia untuk berhadapan dengan suasana sekolah??? mungkin ya dan mungkin tidak.
semester 6 inilah yang akan memberikan sedikit sebanyak bantuan kepadaku sebelum menghadapi semester 7 di sekolah. Perkara utama yang perlu aku selesaikan pada semester 6 ini berkenaan dengan isu rokok.
Azam tahun baruku, "BERHENTI MEROKOK" diharap dapatku laksanakan dengan jayanya. Walaupun telah lama kusedari betapa bahayanya amalan merokok, namun akibat faktor ketagihan yang melampau-lampau, maka bahaya merokok ini tidakku peduli. Sehari sebungkus rokok, cukup membahagiakan namun menjanjikan derita di kemudian hari. Idea untuk berhenti merokok ini kuperolehi pada Disember 2010, daripada kawanku. Mungkin juga kerna pada masa itu memang sudah tergerak dihatiku untuk membuang amalan merokok. Berbalik kepada "kawanku" tadi, agak terkejut juga diriku apabila dia mengkhabarkan bahawa dia sudah berhenti merokok. Puncanya, batuk berdarah akibat amalan merokok. Dengan mengetahui keadaan kawanku itu, diriku mula tergerak untuk melakukan transformasi-jauhi amalan merokok.Alhamdulillah, tanggal 16 Januari 2011 ini, aku berjaya mengurangkan jumlah rokok yang dihisapku. Jika sebelum ini 20 hingga 25 batang rokok sehari, kini telah berkurangan kepada 5 hingga 10 batang rokok sehari. Moga usaha dan azamku ini berterusan dan seterusnya dapat membuatkan hidupku bebas tanpa ROKOK.
*kpd perokok yg membca blogku ini, seandainya anda ingin berhenti merokok, kuatkanlah azam dan berpeganglh pd niat utk berhenti merokok kerna "sesungguhnya semua amalan itu bermula dengan niat"....

No comments:

Post a Comment